Czeska Igława planuje wydłużenie sieci trolejbusowej o 3,3 kilometra. Pomóc w tym mają środki unijne. Przetarg ma ruszyć już niebawem.
Jak podaje portal
zdopravy.cz, w ciągu najbliższych trzech lat Igława, czeskie miasto leżące na pograniczu Czech właściwych i Moraw, ogłosiła plany rozbudowy własnej sieci trolejbusowej o kolejnych 3,3 kilometra linii. Linia trolejbusowa miałaby zostać poprowadzona od galerii handlowej CityPark przy ulicy Hradební w centrum do skrzyżowania ulic Žižkova i Rantířovská na drodze wyjazdowej w kierunku Pelhřimov.
– Wykonawca budowy nowego odcinka mógłby zostać wybrany jeszcze w tym roku. – przekazał dziennikarzom Radim Rovner, prezes zarządu przedsiębiorstwa transportowego Dopravní podnik města Jihlavy. Dodał przy tym, że miasto liczy na dotację europejską na realizację projektu.
Przetarg na firmę, która wybuduje południowo-zachodnią linię trolejbusową, mógłby zostać ogłoszony za około dwa tygodnie. – Przystąpimy do postępowania z budżetem w wysokości 155,4 mln koron. Jeżeli uda nam się zmieścić w tej cenie, to zrealizujemy cały projekt. Jeżeli nie, to część zakresu, w tym dwa obiekty budowlane, zostawimy do realizacji na później – przekazał Rovner. Jak podkreślił, chodzi m.in. o łączniki kablowe do wzmocnienia zasilania w sieci trakcyjnej. Dofinansowanie unijne może pochodzić z Programu Operacyjnego Transport, a maksymalny poziom dotacji to 134 mln koron.
W przyszłym roku wybrany wykonawca powinien wybudować linię trolejbusową od pętli na skrzyżowaniu ulic Žižkova – Rantířovská do skrzyżowania ulicy Žižkova z ulicami Dvořákova i Hradební. Powstać ma także nowa podstacja trakcyjna przy ul. Cvičiště. Rok później prace miałyby objąć ulicę Hradební, gdzie w 2027 roku powstanie także duże skrzyżowanie dla trolejbusów.
Warto wspomnieć, że ostatnie przedłużenie sieci trolejbusowej w Igławie miało miejsce w 2023 roku. Powstał nowy – 5,7-kilometrowy – odcinek do Bedřichova i strefy przemysłowej. Nowa linia trolejbusowa została połączona z istniejącą infrastrukturą trolejbusową na rondzie u zbiegu ulic Pražskiej, Romana Havelky, Sokolovskiej i została poprowadzona ulicami Sokolovską, Pávovską do pętli przed zakładami produkcyjnymi Bosch Diesel i Automotive Lighting.
Więcej o projekcie pisaliśmy tutaj. Dodatkowo przewoźnik Dopravní podnik města Jihlavy zapowiada dalsze odmładzanie taboru. Przedsiębiorstwo planuje zakup 20 nowych trolejbusów. Większość pojazdów miałaby dotrzeć w 2026 roku, a ostatnie pięć sztuk – rok później. Wozy miałyby zastąpić trolejbusy z lar 2009-2011. Szacowana wartość nowych pojazdów to 266,5 mln koron. Spółka ma obiecane dotacje na 15 trolejbusów i przygotowuje się do ubiegania się o dofinansowanie z programu dofinansowań na pozostałe.
Nie tak dawno Igława
zakupiła od Škody Electric w sumie 10 nowych trolejbusów z bateriami. Była to zupełna nowość w mieście, gdyż umożliwił realizowanie tras nawet bez sieci trakcyjnej. Obecnie przedsiębiorstwo komunikacyjne posiada na stanie 40 autobusami i 45 trolejbusami. Sześć wycofanych z eksploatacji trolejbusów zostanie przekazanych Ukrainie. Trolejbusy kursują w Igławie od 1948 roku.